Czy każda strona internetowa musi mieć regulamin?

Każdy, kto rozpoczyna jakąkolwiek działalność w Internecie (czy to w postaci e-sklepu, czy np. bloga) zastanawia się, czy jego strona powinna mieć Regulamin. O ile w sklepie internetowym odpowiedź jest prosta (regulamin jest umową między sprzedawcą i kupującym, każdy sklep musi go mieć) o tyle jeśli działalność polega na świadczeniu innych usług w tym nieodpłatnie odpowiedź może budzić wątpliwości.

macbook-1526449_1280

Co na to prawo?

Przepisy prawa polskiego (ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną) mówią tylko, że Regulamin muszą posiadać „usługodawcy świadczący usługi drogą elektroniczną” i muszą go udostępniać nieodpłatnie na każde żądanie „klienta”. Nie tłumaczą jednak czym są owe „usługi”.

Prawo europejskie mówi nam już trochę więcej, a mianowicie, że usługi świadczone drogą elektroniczną nie ograniczają się tylko do zawierania umów (jak to się dzieje w sklepie internetowym). Należą do nich też:

  • zamieszczanie na stronie informacji (nie tylko handlowych)
  • umieszczone na stronie narzędzia służące do wyszukiwania informacji, a także umożliwiające dostęp i pozyskiwanie danych
  • narzędzia umożliwiające komunikację
  • hosting
  • usługi przekazywane na żądanie usługobiorcy
  • przekazywanie informacji handlowych za pośrednictwem poczty elektronicznej

Co to oznacza?

Jeśli na stronie internetowej prezentowane są jakiekolwiek informacje (artykuły, wpisy na blogu, reklamy) to taka strona musi posiadać Regulamin. Jeśli strona umożliwia wyszukiwanie informacji to również powinna mieć Regulamin. Jeżeli za pomocą strony można się komunikować z jej Administratorem lub osobą odpowiedzialną za jej prawidłowe funkcjonowanie, czy też za jej pośrednictwem można korzystać z forum czy logować się do niej za pomocą konta w portalu społecznościowym – warunki na jakich może się to dziać muszą być to zawarte w Regulaminie. Podobnie dzieje się w przypadku, kiedy strona posiada funkcję wysyłania newslettera lub świadczy usługi na żądanie (np. materiały wideo).

Wniosek z powyższego płynie taki, że w zasadzie każda strona internetowa powinna posiadać regulamin. Administrator strony powinien udostępnić go swoim odbiorcom jeszcze przed rozpoczęciem przez nich korzystania z niej, a tym samym świadczenia usług.

Czy dla wszystkich stron taki sam regulamin?

Regulamin powinien być stworzony indywidualnie dla każdej strony internetowej albo przynajmniej dostosowany do konkretnej działalności. Każda polega bowiem na świadczeniu innego rodzaju usług. Inne zapisy będą pojawiać się w regulaminie portalu aukcyjnego a inne w regulaminie bloga. Należy również pamiętać o aktualizacji raz stworzonego regulaminu. Może się bowiem okazać, że są w nim zapisy niedozwolone (ich rejestr jest ciągle aktualizowany), które nie były takimi kiedy regulamin był tworzony.

Autor

Alicja Berger-Lach

Radca Prawny

Specjalizuję się w obsłudze prawnej firm i szeroko pojętym prawie gospodarczym. W kręgu moich zainteresowań znajdują się również zagadnienia związane z branżą nowych technologii, e-commerce i prawami autorskimi. Zapraszam do kontaktu ze mną

Masz pytanie? Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Potrzebujesz pomocy prawnika?

Skontaktuj się ze mną   ➜